VACCINAREA ANTI-COVID-19 ÎN INDUSTRIA DE JOCURI DE NOROC DIN ROMÂNIA

22 martie 2021

 

Peste 60% dintre angajații din industria jocurilor de noroc s-ar vaccina dacă angajatorul ar recomanda imunizarea pentru a face industria mai sigură

 

 

După un an de la instituirea stării de urgență pe fondul pandemiei de COVID-19, care a determinat restricționarea unei părți semnificative a activităților cotidiene, asociațiile care reprezintă industria jocurilor de noroc din România, alături de IRES, au realizat un sondaj de opinie în rândul angajaților din acest sector. Studiul a urmărit evaluarea gradului de informare și a atitudinilor angajaților din industrie cu privire la campania de vaccinare anti-COVID-19, disponibilitatea acestora de a se vaccina, precum și determinarea modului în care pandemia le-a afectat acestora viața profesională și personală.

Peste 6 din 10 angajați din această industrie s-ar vaccina împotriva COVID-19 dacă angajatorul ar recomanda vaccinarea. Datele arată că, în rândul angajaților din această industrie, există o nevoie reală de informare cu privire la vaccinurile anti-COVID-19. Principalele informații de interes pentru această categorie de populație sunt legate de: modul în care vaccinurile au fost testate (studii clinice), gradul de incidență și gravitatea efectelor adverse, eficiența lor, durata imunizării.

 

 

Principalele concluzii ale studiului:

 

INFORMAREA ANGAJAȚILOR DIN INDUSTRIE CU PRIVIRE LA SĂNĂTATE 

  • Autoevaluarea nivelului de informare cu privire la aspectele care țin de sănătate este foarte ridicat (94%), numai 6% din angajații din industria jocurilor de noroc declarându-se mai puțin informați.
  • Principalele surse de informare despre sănătate pentru angajații din industria jocurilor de noroc sunt, în primul rând, site-urile de Internet, apoi medicul, televiziunea, rețelele de socializare, familia și angajatorul.

 

ATITUDINEA FAȚĂ DE VACCINARE ÎN GENERAL A ANGAJAȚILOR DIN INDUSTRIE

  • 54% din angajații din industria jocurilor de noroc au o opinie favorabilă despre vaccinuri în general, 15% rămân reticenți cu privire la acestea, iar 1 din 3 nu are nici opinii pro, nici opinii contra vaccinurilor.
  • 96% dintre participanții la studiu s-au vaccinat cel puțin o dată, din care 71% numai cu vaccinurile obligatorii.

 

IMPACTUL PANDEMIEI DE COVID-19 ASUPRA ANGAJAȚILOR DIN INDUSTRIE

  • Interdicțiile de pe durata pandemiei au afectat major angajații din industria jocurilor de noroc, 8 din 10 angajați spun că au fost afectați în ultimul an. 91% dintre cei care s-au declarat afectați au spus că au fost în șomaj tehnic, iar 87% au declarat că le-au fost reduse veniturile. Imposibilitatea de a călători, schimbarea condițiilor de lucru și imposibilitatea de a lucra full time sunt alte aspecte negative menționate de aceștia.
  • Mai mult de 2 din 3 angajați din industria jocurilor de noroc sunt îngrijorați de posibilitatea ca un membru al familiei sau ei înșiși să se infecteze cu virusul SARS-CoV-2. 

 

INFORMAREA ȘI ÎNCREDEREA ANGAJAȚILOR DIN INDUSTRIE CU PRIVIRE LA VACCINAREA ÎMPOTRIVA COVID-19

  • Nivelul de informare despre vaccinarea anti-COVID-19 autoevaluat este ridicat (79%); în detaliu, 90% dintre angajații din industria jocurilor de noroc știu că vaccinarea este voluntară, 84% cunosc că e gratuită, 56% sunt convinși că este necesară pentru ridicarea restricțiilor, iar 78% știu că sunt necesare 2 doze de vaccin pentru a obține imunitate. Dintre cele 3 vaccinuri folosite, până la data sondajului, în România, 1 din 3 preferă varianta Pfizer, 3% Moderna, 4% AstraZeneca, iar 1 din 10 nu are nicio preferință.

 

INTENȚIA ANGAJAȚILOR DIN INDUSTRIE CU PRIVIRE LA VACCINAREA ANTI-COVID-19

  • Intenția de vaccinare în contextul disponibilității vaccinului împotriva COVID-19 se regăsește la 45% din angajații din industria jocurilor de noroc, în timp ce 33% sunt  reticenți la vaccinare, iar 22% nu s-au hotărât până la momentul desfășurării sondajului. Tinerii și cei fără educație superioară sunt mai reticenți la vaccinare decât cei peste 40 de ani sau cu educație superioară.
  • Susținătorii vaccinului au drept motivație protejarea sănătății proprii și a familiei, dar și revenirea la viața de dinaintea pandemiei, fără restricții, inclusiv din perspectiva locului de muncă.
  • Indecișii au ca principale argumente: teama de reacții adverse, îngrijorări privind siguranța și eficiența vaccinului împotriva COVID-19. Scepticii sunt, în plus, marcați de neîncredere în autorități și în companiile farmaceutice sau de negarea existenței sau a gravității COVID-19.

 

CINE SUNT VECTORII DE INFLUENȚĂ PENTRU COMPORTAMENTUL PRO-VACCINARE?

  • Cei care nu au intenția de a se vaccina ar putea fi convinși în cea mai ridicată proporție, prin exemplul propriu, de către membri ai familiei, angajatori și colegi. De altfel, 62% din angajații din industria jocurilor de noroc s-ar vaccina dacă angajatorul ar recomanda vaccinarea pentru a face industria mai sigură.
  • Aproape două treimi dintre angajații din industria jocurilor de noroc ar fi dispuși să primească mai multe informații despre vaccinarea împotriva COVID-19 de la angajatori.
  • Tinerii și cei fără educație superioară sunt mai puțin sensibili la exemplul propriu al angajatorului sau la recomandarea angajatorului privind vaccinarea decât cei peste 30 de ani sau cu educație superioară.

 

 

Studiul PERCEPȚII, ATITUDINI ȘI COMPORTAMENTE ALE ANGAJAȚILOR DIN INDUSTRIA DE JOCURILOR DE NOROC CU PRIVIRE LA PROCESUL DE VACCINARE ÎMPOTRIVA COVID-19 a fost realizat, în perioada 5 – 9 martie 2021, pe un eșantion de 3.963 de angajați din industria jocurilor de noroc de tip slot-machine, la comandaROMSLOT – Asociația Organizatorilor de Sloturi, ROMANIAN BOOKMAKERS – Patronatul Organizatorilor de Pariuri din România, ROMBET – Asociația organzatorilor de jocuri de noroc.

 

Fișa tehnică a studiului:
Volumul eșantionului: 3.963 subiecți, angajați în industria de gambling din România
Tipul eșantionului: multi-stratificat, probabilist, reprezentativ la nivelul populației de angajați din industria de gambling din România
Reprezentativitate: eroare maximă tolerată de ± 2,1%
Perioada realizării anchetei: 5 - 9 martie 2021
Metoda: Datele au fost culese prin metoda CAWI (Computer Assisted Web Interviewing)


Rezultatele pe larg ale studiului pot fi consultate pe website-ul IRES.