· 4 din 10 români spun că, pe durata pandemiei, le-au fost afectate în mod negativ veniturile, dar și economiile.
· Mai mult de o treime dintre respondenți susțin că le-au fost afectate negativ proiectele de vacanță.
· Pandemia a afectat negativ nivelul de trai a mai bine de un sfert dintre români (29%).
· Peste un sfert dintre români spun că, în pandemie, le-a fost afectată posibilitatea de a plăti facturile.
· 26% dintre participanții la studiu afirmă că pandemia le-a afectat negativ investițiile.
· Aproape 1 din 5 români spune că pandemia i-a afectat negativ cariera sau locul de muncă
· O treime dintre participanții la studiu (33%) declară că au multă și foarte multă încredere în Guvern de a depăși cu succes criza economică.
· O treime dintre participanții la studiu (33%) spun că au încredere în Guvern pentru a ajuta companiile românești să depășească criza economică.
· 30% dintre români susțin că în ultima perioadă au cumpărat mai multe produse românești. 55% spun că au cumpărat la fel de multe ca înainte de pandemie, iar 13% declară că și-au redus consumul acestor produse.
· 4 din 10 români spun că și-au schimbat obiceiurile alimentare pe durata pandemiei, 1 din 3 români a încercat rețete culinare noi, o cincime susține că a cumpărat produse alimentare pe care înainte nu obișnuia să le cumpere.
Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES, cea mai mare companie de cercetare socială cu capital românesc, continuă seria studiilor cu privire la modul în care pandemia de COVID – 19 influențează viața românilor.
Sondajul realizat, în perioada 22 – 23 iunie 2020, al zecelea din seria dedicată impactului COVID - 19, a avut ca obiectiv evaluarea percepțiilor, atitudinilor și comportamentelor după prelungirea stării de alertă, în contextul relaxării treptate. Prima parte a avut ca temă comportamentele și atitudinile legate de starea de alertă.
A doua parte a evaluat fricile și temerile românilor cu privire la pandemie.
Partea a treia, cea prezentată mai jos, a măsurat impactul pe care l-a avut pandemia asupra dimeniunilor economice ale vieții românilor, modul în care pandemia a schimbat comportamentul alimentar, dar și încrederea pe care au au românii în Guvernul actual pentru a soluționa situația economiei autohtone.
PANDEMIA A AFECTAT ÎN MOD NEGATIV VENITURILE ȘI ECONOMIILE A PESTE 40% DINTRE ROMÂNI
# 4 din 10 români spun că le-au fost afectate în mod negativ veniturile, dar și economiile. Tinerii, persoanele din mediul rural, ar și votanții PSD și ai PRO România se declară mai afectați.
# Mai mult de o treime dintre respondenți susțin că le-au fost afectate negativ proiectele de vacanță. Mai puțin afectați se declară vârstnicii, persoanele cu educație scăzută, votanții PNL și cei ai PSD.
# Pandemia a afectat negativ nivelul de trai a mai bine de un sfert dintre români (29%). Tinerii sunt categoria în care se regăsesc ce mai mulți respondenți care susțin că le-a fost afectat, în mod negativ, nivelul de trai.
# Peste un sfert dintre români spun că, în pandemie, le-a fost afectată posibilitatea de a plăti facturile, cei mai afectați declarându-se respondenții din mediul rural, cei cu educație scăzută și votanții PSD.
# 26% dintre participanții la studiu afirmă că pandemia le-a afectat negativ investițiile, bărbații, tinerii, alături de votanții PSD, cei ai Alianței USR-PLUS și ai PRO România fiind categoriile în care se regăsesc cei mai mulți.
# Aprope 1 din 5 români spune că pandemia i-a afectat negativ cariera sau locul de muncă. Sunt în proporții mai crescute persoanele active, bărbații, respodenții cu studii medii și superioare, cei care locuiesc în Moldova și votanții PSD.
CUM A SCHIMBAT PANDEMIA OBICEIURILE ALIMENTARE ȘI CONSUMUL DE PRODUSE ROMÂNEȘTI?
# 4 din 10 români spun că și-au schimbat obiceiurile alimentare pe durata pandemiei, 1 din 3 români a încercat rețete culinare noi, iar o cincime susține că a cumpărat produse alimentare pe care înainte nu obișnuia să le cumpere. Schimbarea obiceiurilor alimentare este mai frecventă în rândul tinerilor și a persoanelor cu vârste de cel mult 50 de ani, la persoanele cu educație scăzută și la votanții Alianței USR-PLUS.
Au încercat rețete noi în proporții mai ridicate tinerii și persoanele cu vârste de cel mult 50 de ani, respodenții cu studii superioare, care locuiesc în Moldova și care votează PSD și Alianța USR-PLUS.
Produse noi au cumpărat mai ales bărbații, tinerii, cei cu studii superioare, persoanele din sudul țării, dar și votanții PSD și cei ai Alianței USR-PLUS.
# 30% dintre români susțin că în ultima perioadă au cumpărat mai multe produse românești. 55% declară că au cumpărat la fel de multe ca înainte de pandemie, iar 13% sunt de părere că și-au redus consumul acestor produse.
Votanții PNL spun în proporții mai ridicate decât alte categorii că au cumpărat mai multe produse românești pe durata pandemiei, în timp ce în rândul votanților PSD se regăsesc într-o mai mare măsură cei care spun că au cumpărat mai puține produse românești în această perioadă. Tinerii, persoanele cu studii superioare și votanții Alianței USR-PLUS și cei ai PRO România spun, în proporții mai ridicate, că pe durata pandemiei au consumat la fel de multe produse românești.
ROMÂNII AU ÎNCREDERE SCĂZUTĂ ÎN CAPACITATEA GUVERNULUI DE A DEPĂȘI CRIZA ECONOMICĂ ȘI DE A SPRIJINI ECONOMIA ROMÂNEASCĂ.
# O treime dintre participanții la studiu (33%) declară că au multă și foarte multă încredere în Guvern de a depăși cu succes criza economică, în timp ce două treimi (66%) au puțină, foarte puțină sau chiar nu au deloc încredere.
Cei care creditează Guvernul actual cu încredere, în această privință, sunt mai ales perdoanele mature (36-65 de ani), dar și persoanele cu studii superioare și votanții PNS, în timp ce vârstnicii și tinerii, femeile, votanții PSD, cei ai Alianței USR-PLUS și ai PRO România sunt mai puțin încrezători în Executiv.
# O treime dintre participanții la studiu (33%) au încredere în Guvern pentru a ajuta companiile românești să depășească criza economică.
În timp ce votanții PSD, cei ai Alianței USR-PLUS și ai PRO România, tinerii și vârstnicii sunt mai neîncrezători în actualul Executiv, votanții PNL, persoanele între 36 și 65 de ani și cei care locuiesc în Moldova creditează Guvernul cu mai multă în încredere.
# Opiniile cu privire la sprijinul acordat presei de către Guvern sunt împărțite: în timp ce 44% dintre participanții la studiu cred că este o măsură corectă, 52% sunt de părere că măsura este incorectă.
Favorabili măsurii sunt mai ales respodenții de peste 51 de ani, cei care locuiesc în mediul rural și în Moldova, dar și votanții PNL, PSD și cei ai PRO România. Împotriva măsurii îi regăsim în proporții mai ridicate pe tineri, pe respodenții cu educație superioară și pe votanții Alianței USR-PLUS.
Fișa tehnică a studiului:
Volumul eșantionului: 900 indivizi de 18 ani și peste
Tipul eșantionului: simplu, aleatoriu; reprezentativ la nivel național
Reprezentativitate: eroare maximă tolerată de ± 3,3%
Perioada realizării anchetei: 22 – 23 iunie 2020
Metoda: Datele au fost culese prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing)
Rezultatele pe larg ale studiului pot fi consultate pe website-ul IRES și vizualizate mai jos:
IRES_EFECTELE ECONOMICE ALE PANDEMIEI_SONDAJ_IUNIE 2020 by IRES_Romania on Scribd