ȘCOALA ÎN STARE DE URGENȚĂ - PROVOCĂRILE PĂRINȚILOR

 

ȘCOALA ÎN STARE DE URGENȚĂ

Provocările părinților

 

 

# Aproximativ trei sferturi dintre părinții din România agreează decizia autorităților de a nu redeschide unitățile de învățământ în acest an școlar.

 

# O cincime dintre părinți cred că ar fi trebuit redeschise grădinițele. 

# Aproximativ o cincime dintre părinți cred că ar fi trebuit redeschise creșele. 

# Două treimi dintre părinți vor avea, până la vacanța de vară, copiii în grijă. 

# Șapte din zece părinți de elevi au avut în grija lor copiii, pe durata stării de urgență. 

# Asigurarea unui program echilibrat între muncă și îngrijirea copiilor a reprezentat o dificultate, pe durata stării de urgență, pentru o treime dintre părinții cu copii școlari. 

# O cincime dintre părinții cu copii școlari vor lăsa copiii în grija bunicilor după ce se vor întoarce la muncă.

 

 

Starea de urgență impusă de pandemia de COVID-19 a produs numeroase schimbări, inclusiv în sistemul educațional, lucru care a atras după sine și provocări pentru părinții elevilor înscriși în sistemul educațional din România. Studiul pe care Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES, cea mai mare companie de cercetare socială cu capital românesc, l-a realizat, în perioada 27 - 30 aprilie 2020, reprezintă al șaptelea val al studiilor cu privire la percepțiile, atitudinile și comportamentele românilor pe durata crizei provocate de pandemia de COVID – 19. Cercetarea a urmărit să afle modul în care copiii din România au acces la educație online și la infrastructura necesară, dar a evaluat și modul în care părinții percep toate aceste schimbări și cum fac față acestor provocări. Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1.319 părinții cu copii între 0 și 19 ani, 1.060 dintre aceștia având cel puțin un copil înscris la școală.

Datele pe care le prezentăm în această primă parte sunt cele care au evaluat percepțiile și atitudinile părinților cu copii de până la 19 ani din România și a părinților cu copii școlari cu privire la deciziile autorităților de a nu redeschide instituțiile de învățământ și cele privind felul în care ei au gestionat activitățile de învățare ale copiilor în perioada stării de urgență.

          A doua parte a studiului va fi publicată în cursul zilei de joi, 8 mai 2020.

 

 

PĂRINȚII SUNT DE ACORD CU DECIZIA AUTORITĂȚILOR DE A NU DESCHIDE ȘCOLILE 

De anunțul președintelui țării cum că unitățile de învățământ nu se vor mai deschide în acest an școlar au auzit majoritatea respondenților (94%); aproape trei sferturi dintre persoanele participante la cercetare consideră că aceasta este o decizie mai degrabă bună. 

Aproximativ o cincime dintre părinți cred că ar fi trebuit deschise creșele și grădinițele înainte de vacanța de vară, aproximativ o treime – că ar fi trebuit deschise școlile și liceele și trei sferturi – că ar fi trebuit deschise înainte de vacanța de vară clasele finale, care urmează să susțină examene naționale. Respondenții din mediul rural spun în procente mai mari că ar fi trebuit deschise creșele/grădinițele/școlile și liceele înainte de vacanța de vară, comparativ cu cei din mediul urban. 

Două treimi dintre părinții copiilor cu vârste între 0 și 19 ani urmează să aibă copiii în îngrijire în perioada de dinainte de vacanța de vară, conform declarațiilor celor intervievați. Aproape șase din zece respondenți care afirmă acest lucru se află în situația în care cel puțin unul dintre părinți nu lucrează în această perioadă.

  

CINE SE OCUPĂ DE EDUCAȚIA COPIILOR ÎN STAREA DE URGENȚĂ?

Înainte de starea de urgență, unul dintre părinți (îndeosebi mama și în proporție mai ridicată în cazul situațiilor din mediul rural) era cel care se ocupa, în principal, de aspectele care țin de activitățile educative ale copiilor, iar într-o pondere mai scăzută regăseam și situația în care ambii părinți realizau această sarcină, în egală măsură.

Situația prezentă aduce unele modificări în acest raport, astfel că scade proporția în care sprijinul pentru activitățile de învățare ale copiilor revine cuplurilor și crește cea a respondenților care menționează că doar unul dintre parteneri de ocupă de educația copiilor. Cazurile în care această sarcină revine bunicilor sau altcuiva din familie sunt destul de puține, 3%-4%, indiferent de impunerea sau nu a stării de urgență.

 

MUNCA DE ACASĂ CU COPII

Șapte din zece respondenți spun că, pe durata stării de urgență, copiii lor au fost mai mult în îngrijirea părinților, aproximativ unul din zece spun că elevii nu necesită supravegherea unei persoane adulte și 14% declară că școlarii au fost în îngrijirea bunicilor sau altor membri ai familiei. 

Opt din zece părinți cu școlari care declară că lucrează de acasă spun că sunt eficienți la muncă, șase din zece spun că nu au dificultăți cu realizarea unui program echilibrat între muncă și îngrijirea copiilor și puțin peste trei sferturi consideră că nu au dificultăți cu separarea spațiului exclusiv pentru muncă în propria locuință. 

Mai mult de o treime dintre părinții care lucrează de acasă spun că, dacă această situație se va schimba, tot ei vor fi cei care se vor îngriji cel mai mult de copii în perioada următoare.

 

 

Fișa tehnică a studiului

Volumul eșantionului: 1.319 părinți cu copii care au vârsta între 0 și 19 ani din care 1.060 părinți cu copii școlari (care au cel puțin un copil înscris la școală)*

Tipul eșantionului: simplu, aleatoriu, reprezentativ la nivel național

Reprezentativitate: eroare maximă tolerată de ± 2,5%

Perioada realizării anchetei: 27 - 30 aprilie 2020

Metoda: Datele au fost culese prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing)

Rezultatele pe larg ale studiului pot fi consultate pe website-ul IRES.

 

* Respondenții au fost rugați să se refere la UN singur copil dintre școlari. Dacă ei au declarat că au un singur școlar, s-au referit la acesta. Dacă au declarat că au mai mulți școlari, s-au referit la unul singuri dintre ei, cel care și-a sărbătorit cel mai recent ziua de naștere.

 

 IRES_SCOALA IN STARE DE URG... by IRES_Romania on Scribd