Brandul instituțiilor publice nu diferă în mod fundamental de brandul corporatist. În general, sondajele de opinie au măsurat mai mult încrederea în instituții publice, cum ar fi guvernul, armata, biserica sau serviciile de informații. Încrederea este esențială pentru funcționarea normală a unei instituții publice în raport cu clienții ei – cetățenii. Practica ne arată că încrederea este un indicator important, dar nu și suficient pentru a spune tot despre imaginea publică a unei instituții publice. Pentru că indiferent de adevăr, imaginea publică are forța realității. Cetățeanul asociază percepții cu atitudini și emoții, iar, într-un final, încrederea publică nu este cauza, ci rezultatul percepției publice.
În acest context, Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES în colaborare cu Asociaţia Română pentru Evaluare și Strategie – ARES au demarat în primăvara anului 2014, împreună cu o importantă companie de strategie media și comunicare, un proiect de anvergură care presupune o serie de cercetări pe tema brandului și prestigiului instituțional al instituțiilor de securitate națională. În cadrul cercetării au fost abordate dimensiuni generale legate de notorietate, încredere, prestigiu, comunicare, performanță și vulnerabilitatea la riscuri, evaluate atât prin indicatori emoționali, cât și prin indicatori de percepție, pentru a construi astfel o imagine cuprinzătoare a brandului instituțional.
Rezultatele cercetării sunt ulterior prelucrate pentru a construi un indice de prestigiu care cuprinde elemente măsurabile ale celor șase dimensiuni enumerate.
Prima cercetare din serie vizează imaginea Serviciului Român de Informații – SRI, urmând ca seria de cercetări să continue cu instituții precum Poliția, SIE, Armata, Justiția și altele. În continuare prezentăm o selecție de indicatori care fac parte dintr-o cercetare mai complexă, încă în curs de desfășurare.
Această prezentare face parte din seria Imaginea de brand și prestigiul instituțional.