IRES - Bacalaureatul 2012 – Cronica unui eșec așteptat

Efervescența de pe scena politică românească a fost întreruptă, la finele săptămânii trecute, de o nouă lovitură pe care a primit-o sistemul de educație din România: rezultatele la examenul de Bacalaureat.  Dacă în anul 2011, opinia publică a catalogat examenul ca fiind cu ”cea mai slabă promovabilitate din istorie”, 2012 adus un nou record negativ.
Dezbaterile publice care au avut loc în aceste zile, după anunțarea rezultatelor la examenul de Bacalaureat, au adus în atenție mai multe tipuri de discursuri care au vizat identificarea cauzelor care au generat notele mici: lipsa de seriozitate a tinerilor absolvenți de liceu, dificultatea subiectelor, lipsa de implicare a părinților în parcursul școlar al elevilor, preocuparea deficitară a profesorilor pentru predarea la clasă a materiei obligatorii și multe altele,  fără însă a se reuși o ierarhizare a acestora din punctul de vedere a ponderii lor.
În acest context, Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES a realizat în data de 9 iulie 2012,  un studiu pe tema rezultatelor obţinute în sesiunea iunie-iulie a examenului de Bacalaureat, care a vizat:

•       identificarea percepţiilor publice cu privire la rezultatele sesiunii din  iulie a examenului de bacalaureat;
•       investigarea modului în care populaţia se raportează la sistemul  educaţional din România;
•       identificarea factorilor pe care populaţia îi indică drept generatori ai  rezultatelor scăzute obţinute la nivelul întregii ţări;
•       verificarea poziţionării atitudinale a cetăţenilor faţă de potenţialul fenomen al fraudelor la examenul de bacalaureat;
toate aceste elemente fiind analizate comparativ cu studiul similar realizat în iulie 2011.

Rata de promovabilitate a absolvenților scade, dar percepțiile populației privind Bacalaureatul se îmbunătățesc:

Cu toate că rezultatele obținute de elevi la examenul de Bacalaureat din acest an sunt mai slabe decât anul trecut, datele demonstrează o evoluție pozitivă a opiniilor respondenților privind aceste aspecte, lucru care poate semnala o resemnare a acestora; așadar, românii s-au obișnuit cu felul în care funcționează sistemul educațional și, cu toate că lucrurile nu se îmbunătățesc, tind să le evalueze într-o lumină mai favorabilă decât anul trecut, când a fost primul șoc privind rata redusă de promovabilitate a absolvenților de liceu.


Date 2012
Volumul eșantionului: 1.303 indivizi de 18 ani și peste
Tipul eșantionului: multi-stratificat, probabilist, reprezentativ la nivel national.
Reprezentativitate: eroare maximă tolerată de ± 2,8%
Interviurile s-au desfășurat prin metoda CATI
Perioada anchetei: 9 iulie 2012


Date 2011
Volumul eșantionului: 1.295 indivizi de 18 ani și peste
Tipul eșantionului: multi-stratificat, probabilist, reprezentativ la nivel national.
Reprezentativitate: eroare maximă tolerată de ± 2,7%
Interviurile s-au desfășurat prin metoda CATI
Perioada anchetei: 5 iulie 2011


Mai multe detalii gasiți în raportul de cercetare și în analiza datelor.