Mediatizare și percepție publică  - Cazul Șerban Huidu
Accidentul în care a fost implicat omul de televiziune Șerban Huidu, duminică, 16 octombrie, pe DN 1, în județul Brașov, a fost un eveniment cu o largă mediatizare și a generat dezbateri ample în media și online.

Mediatizarea de care a beneficiat accidentul, a generat o notorietate foarte ridicată a acestuia – 99% dintre participanții la cercetarea realizată de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie declarând că au auzit de accident. De altfel, și notorietatea lui  Șerban Huidu este foarte ridicată, 94% dintre români au auzit de omul de televiziune. Huidu este mai puțin cunoscut doar de către persoanele de peste 65 de ani, de maghiari și de respondenții mai puțin educați.

80% dintre participanții la studiu au urmărit la televizor dezbateri legate de accidentul în care a fost implicat Șerban Huidu. Mai interesați de mediatizarea temei au fost respondenții mai în vârstă, cu o educație mai joasă. Cei mai mulți dintre respondenții care au vizionat dezbateri televizate în cazul Huidu sunt de părere că în urma mediatizării a reieșit că Huidu ar fi vinovat pentru acest accident (17%), alții (8%) spun că în urma dezbaterilor a reieșit că Huidu nu era apt să conducă (8%).

Deși declară că au urmărit dezbateri televizate pe această temă, 1 din 6 respondenți sunt de părere că accidentul este un fapt divers crae nu are o relevanță națională și doar o treime dintre cei chestionați apreciază că evenimentul este un fapt demn de discutat la televizor. Acordul pentru mediatizarea evenimentului scade pe măsură ce nivelul de educație a respondenților este mai mare. De altfel, 70% dintre respondenți susțin că televiziunile au procedat rău, prin masiva mediatizare a cazului, întrucât au insistat asupra unor subiecte private din viața unor oameni. Acestei opinii se raliază cu precădere respondenții între 18 și 35 de ani, cei cu studii superioare, cei din mediul urban și care locuiesc în zona Moldovei.

40% dintre telespectatori au înțeles că majoritatea televiziunilor care au dezbătut cazul s-au poziționat în spiritul atacului lui Șerban Huidu, în timp ce o treime sunt de părere că televiziunile l-au apărat pe Huidu. Respondenții care au apreciat că televiziunile s-au poziționat împotriva lui Huidu sunt mai degrabă femeile, tinerii între 18 și 35 de ani, cei cu studii medii, care locuiesc în mediul rural și au rezidența în Moldova. 39% dintre respondenți consideră că televiziunile ar fi trebuit să se poziționeze în spiritul apărării lui Șerban Huidu. De această părere sunt mai degrabă femeile, tinerii între 18 și 35 de ani, cei mai puțin educați, care provin din mediul rural și locuiesc în Moldova.

65% dintre participații la acest studiu susțin că mediatizarea întregului caz îl prezintă pe Șerban Huidu ca fiind vinovat de cele întâmplate, iar 43% sunt de părere că mass-media l-au atacat, în timp ce 32% cred că presa l-a apărat pe Șerban Huidu.

În ceea ce privește părerea personală a respondenților cu privire la vinovăția lui Șerban Huidu, jumătate dintre respondenți cred că în acest caz a fost vorba despre niște circumstanțe nefericite, în timp ce 39% îl consideră vinovat. Vinovăția lui Huidu în acest caz este împărtășită mai degrabă de bărbați, de persoanele peste 65 de ani, de cei cu studii superioare, de către persoanele care llocuiesc în mediul urban, cu domiciliul în Transilvania+Banat.

Ancheta a fost realizată telefonic, pe un eșantion reprezentativ la nivel național de 1168 de indivizi de 18 ani și peste, în data de 20 octombrie 2011.
 
Mai multe detalii aflaţi în raportul de cercetare.